Pràctica artística
Pràctica Artística: Cactaceae
Aquest projecte consisteix a, a partir dels coneixements del moviment artístic que ens va tocar presentar, crear una pràctica artística de qualsevol tipus (vídeo, escultura, pintura, performance...) que segueixi les característiques principals del moviment.
En el nostre cas, ens vam "especialitzar" en el Land Art; per tant, vam haver de seguir els seus ideals a l'hora de crear la nostra pràctica artística, fos com fos
Clic aquí per veure la pàgina de teoria del Land Art
Les característiques principals del Land Art que SÍ o SÍ havíem de tenir en compte eren, com a mínim, l'exaltació de la Natura (és a dir, que la nostra pràctica tingués algun tipus de significat Pro-Natura), l'ús de materials naturals d'algun tipus (pedra, terra, sorra...), que la nostra pràctica estigués rodejada de Natura o es trobés en un espai mitjanament natural i que, alhora, també tingués materials o formes artificials (creades per l'humà) però que no eclipsessin la part natural de l'obra.
Pre-idea
La primera "idea" que vam tenir, ideada durant el procés d'investigació del moviment a principis de curs, va ser crear una obra monumental (una de les altres característiques del Land Art, però que no vam considerar com a essencial); aquesta obra "pseudo-escultòrica" seria creada remouent terra i herba del descampat que hi ha al costat de l'Escola per tal de crear una forma enorme que es pogués veure per satèl·lit (i, per tant, imitant el procés artístic d'Spiral Jetty de Robert Smithson).
Vam pensar, també, en posar tubs o camins d'aigua dins els forats de l'obra per tal de afegir un encant propi a l'obra. Tot i així, quan va arribar el moment de desenvolupar la pràctica artística seriament vam veure que era inviable i molt complicat i extens, i vam passar a idear unes altres idees.
Idea Inicial
Una de les primeres idees elaborades que vam tenir va ser la Literalització del moviment; de la mateixa manera que un dels ideals del moviment és abandonar la pintura i art tradicional (perquè aquest no es més que una mala còpia de la naturalesa, la bellesa vertadera), nosaltres crearíem aquest concepte literalment:
Agafaríem un cactus (com a exemple que vam donar) o qualsevol altra planta relativament petita i el plantaríem a sobre d'un llenç en el que, anteriorment, hauríem pintat a la planta seleccionada. Posteriorment, aquest llenç seria col·locat sota terra, de forma que no es veiés res més que la pròpia planta. Amb el temps, les arrels de la planta creixerien i trencarien el llenç pintat. Això significaria la prevalença de la natura, i de la priorització de la natura "vertadera" davant de la natura pintada, de caràcter fals.
Finalment, ens vam decidir d'escollir el cactus com a planta. Aquesta elecció va sorgir (a part de la idea que els cactus són més fàcils de cuidar i més barats) degut a que els cactus són símbols de resistència; si hi hagués algun tipus de catàstrofe natural, els cactus segurament arribarien a sobreviure, representant així la fortalesa de la Natura.
Canvis i Idea Final
Ràpidament, la idea que vam tenir va començar a patir canvis. Primer de tot, vam qüestionar la idea de pintar un llenç. Perquè calia fer-ho, si ningú ho anava a veure? També, si utilitzàvem un llenç com a base, la dimensió del projecte seria massa petita, de forma contrària a la gran majoria d'obres de Land Art. Per últim, també vam considerar que el resultat (tres-quatre càctus a l'exterior) no apel·laria gaire als sentits. Per tant, vam decidir de crear una obra que seguís amb la temàtica dels cactus, però abandonant (parcialment) gran part de la idea.
Una cosa que teníem clara era que la nostra obra havia d'estar ubicada davant de les barraques, en un petit espai de jardí replet de plantes i natura "salvatge", sense treballar, així com un gran tronc característic.
La nostra idea era aprofitar aquest espai per a crear la nostra obra, i el tronc com a espai de visualització.
La idea en si era crear un perímetre excavat en el jardí, amb la forma d'un cactus, tan gran com fos possible. Al pujar a sobre del tronc, es veuria millor la forma d'aquest "cactus" de terra. A l'interior, plantaríem tota una sèrie de cactus de tota mena, alhora intentant no alterar l'espai circundant. Crearíem un petit caminet per tal de pujar al tronc, i després acabaríem de delimitar el perímetre amb valles decoratives pròpies de petits jardinets.
Cadascun d'aquests elements té un significat propi, però cada persona pot tenir la seva pròpia idea.
Alguns exemples de significats són:
-Diferència entre natura "humana" (interior del cactus) i natura "salvatge", fora de l'espai del cactus.
-Representació de cactus general (perímetre) i totes les formes característiques de cada cactus (cactus interior) seguint la Teoria de les Idees de Plató.
-Preservació, busca de canvi i evolució de la natura davant de la mà de l'home. Tot i que l'home destrueixi a la natura, aquesta resorgirà.
-Gran etcètera.
Finalment, al vídeo que havíem de fer vam voler afegir una part on semblés que enterressim un llenç sobre el qual plantàvem un cactus, fent referència a la idea original. Tot i així, el llenç no va ser pintat i es va treure després de gravar-ho.
Aquí un vídeo amb alguns moments de la pràtica
Reaccions
Les reaccions del públic van ser molt variades; tot i que durant el propi event no va venir gaire gent a veure-ho degut a que, o molta gent considerava la nostra obra com una decoració més del jardí, o ni tan sols ho van veure degut a que es trobava allunyat de l'espai principal de l'escola.
Però va ser molt interessant veure les reaccions abans del resultat final, durant el procés; molta gent va començar a mirar amb curiositat mentre treballàvem, alguns preguntàven que era, i uns pocs (la majoria professors de l'Artístic) adivinaven que la pràctica estava basada en el Land Art.
Molta gent va trobar els cactus molt bonics i, es podria dir que vam generar com una "febre" dels cactus en el Batxillerat; algunes persones han mostrat interès en comprar-se cactus. Poques persones, però, van acabar utilitzant el tronc com a espai de visualització, excepte a les persones que ja sabien com anava l'obra o a les que els hi havíem explicat. Tot i així, les escales properes a la obra van romandre com un patit espai "de reunió" per a tots els alumnes amb obres a les barraques.
Aquest projecte consisteix a, a partir dels coneixements del moviment artístic que ens va tocar presentar, crear una pràctica artística de qualsevol tipus (vídeo, escultura, pintura, performance...) que segueixi les característiques principals del moviment.
En el nostre cas, ens vam "especialitzar" en el Land Art; per tant, vam haver de seguir els seus ideals a l'hora de crear la nostra pràctica artística, fos com fos
Clic aquí per veure la pàgina de teoria del Land Art
Les característiques principals del Land Art que SÍ o SÍ havíem de tenir en compte eren, com a mínim, l'exaltació de la Natura (és a dir, que la nostra pràctica tingués algun tipus de significat Pro-Natura), l'ús de materials naturals d'algun tipus (pedra, terra, sorra...), que la nostra pràctica estigués rodejada de Natura o es trobés en un espai mitjanament natural i que, alhora, també tingués materials o formes artificials (creades per l'humà) però que no eclipsessin la part natural de l'obra.
Pre-idea
La primera "idea" que vam tenir, ideada durant el procés d'investigació del moviment a principis de curs, va ser crear una obra monumental (una de les altres característiques del Land Art, però que no vam considerar com a essencial); aquesta obra "pseudo-escultòrica" seria creada remouent terra i herba del descampat que hi ha al costat de l'Escola per tal de crear una forma enorme que es pogués veure per satèl·lit (i, per tant, imitant el procés artístic d'Spiral Jetty de Robert Smithson).
Vam pensar, també, en posar tubs o camins d'aigua dins els forats de l'obra per tal de afegir un encant propi a l'obra. Tot i així, quan va arribar el moment de desenvolupar la pràctica artística seriament vam veure que era inviable i molt complicat i extens, i vam passar a idear unes altres idees.
Idea Inicial
Una de les primeres idees elaborades que vam tenir va ser la Literalització del moviment; de la mateixa manera que un dels ideals del moviment és abandonar la pintura i art tradicional (perquè aquest no es més que una mala còpia de la naturalesa, la bellesa vertadera), nosaltres crearíem aquest concepte literalment:
Agafaríem un cactus (com a exemple que vam donar) o qualsevol altra planta relativament petita i el plantaríem a sobre d'un llenç en el que, anteriorment, hauríem pintat a la planta seleccionada. Posteriorment, aquest llenç seria col·locat sota terra, de forma que no es veiés res més que la pròpia planta. Amb el temps, les arrels de la planta creixerien i trencarien el llenç pintat. Això significaria la prevalença de la natura, i de la priorització de la natura "vertadera" davant de la natura pintada, de caràcter fals.
Finalment, ens vam decidir d'escollir el cactus com a planta. Aquesta elecció va sorgir (a part de la idea que els cactus són més fàcils de cuidar i més barats) degut a que els cactus són símbols de resistència; si hi hagués algun tipus de catàstrofe natural, els cactus segurament arribarien a sobreviure, representant així la fortalesa de la Natura.
Canvis i Idea Final
Ràpidament, la idea que vam tenir va començar a patir canvis. Primer de tot, vam qüestionar la idea de pintar un llenç. Perquè calia fer-ho, si ningú ho anava a veure? També, si utilitzàvem un llenç com a base, la dimensió del projecte seria massa petita, de forma contrària a la gran majoria d'obres de Land Art. Per últim, també vam considerar que el resultat (tres-quatre càctus a l'exterior) no apel·laria gaire als sentits. Per tant, vam decidir de crear una obra que seguís amb la temàtica dels cactus, però abandonant (parcialment) gran part de la idea.
Una cosa que teníem clara era que la nostra obra havia d'estar ubicada davant de les barraques, en un petit espai de jardí replet de plantes i natura "salvatge", sense treballar, així com un gran tronc característic.
La nostra idea era aprofitar aquest espai per a crear la nostra obra, i el tronc com a espai de visualització.
La idea en si era crear un perímetre excavat en el jardí, amb la forma d'un cactus, tan gran com fos possible. Al pujar a sobre del tronc, es veuria millor la forma d'aquest "cactus" de terra. A l'interior, plantaríem tota una sèrie de cactus de tota mena, alhora intentant no alterar l'espai circundant. Crearíem un petit caminet per tal de pujar al tronc, i després acabaríem de delimitar el perímetre amb valles decoratives pròpies de petits jardinets.
Cadascun d'aquests elements té un significat propi, però cada persona pot tenir la seva pròpia idea.
Alguns exemples de significats són:
-Diferència entre natura "humana" (interior del cactus) i natura "salvatge", fora de l'espai del cactus.
-Representació de cactus general (perímetre) i totes les formes característiques de cada cactus (cactus interior) seguint la Teoria de les Idees de Plató.
-Preservació, busca de canvi i evolució de la natura davant de la mà de l'home. Tot i que l'home destrueixi a la natura, aquesta resorgirà.
-Gran etcètera.
Finalment, al vídeo que havíem de fer vam voler afegir una part on semblés que enterressim un llenç sobre el qual plantàvem un cactus, fent referència a la idea original. Tot i així, el llenç no va ser pintat i es va treure després de gravar-ho.
Aquí un vídeo amb alguns moments de la pràtica
Reaccions
Les reaccions del públic van ser molt variades; tot i que durant el propi event no va venir gaire gent a veure-ho degut a que, o molta gent considerava la nostra obra com una decoració més del jardí, o ni tan sols ho van veure degut a que es trobava allunyat de l'espai principal de l'escola.
Però va ser molt interessant veure les reaccions abans del resultat final, durant el procés; molta gent va començar a mirar amb curiositat mentre treballàvem, alguns preguntàven que era, i uns pocs (la majoria professors de l'Artístic) adivinaven que la pràctica estava basada en el Land Art.
Molta gent va trobar els cactus molt bonics i, es podria dir que vam generar com una "febre" dels cactus en el Batxillerat; algunes persones han mostrat interès en comprar-se cactus. Poques persones, però, van acabar utilitzant el tronc com a espai de visualització, excepte a les persones que ja sabien com anava l'obra o a les que els hi havíem explicat. Tot i així, les escales properes a la obra van romandre com un patit espai "de reunió" per a tots els alumnes amb obres a les barraques.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada