Glossari


ABSTRACCIÓ POSTPICTÒRICA: 
Tipus d'art abstracte que busca eliminar la petjada humana del quadre a través de creació de formes geomètriques, eliminació de pinzellades i "errors" de la pintura, etc.

MINIMALISME: Moviment artístic que es caracteritza en la reducció exponencial dels detalls i elements decoratius d'una pintura o escultura, i deixant només allò completament necessari.

ART POVERA:
Moviment artístic que es basa en l'utilització de materials no considerats com a artístics, ja siguin industrials com naturals com quotidians. Moltes vegades, poden ser ready-mades.

NOU REALISME FRANCÈS:
Moviment artístic que vol representar la realitat i unir la vida amb l'art, sense cap tipus d'idealització. Van representar aquells defectes del capitalisme a través d'elements reciclats, en oposició al Pop Art.

NEO DADÀ: 
Moviment artístic que es basa en la recuperació de les idees Dadaistes, amb l'introducció d'objectes quotidians a les obres a la que l'espectador els hi dona la essència.

POP ART: 
Moviment que es basa en la representació i exaltació de la cultura popular, com marques, celebritats, cinema... Tot allò vist als mitjans de comunicació. Accepta la quotidianitat capitalista i la representa al seu art, replet de repeticions, colors brillants i vius, etc.

HAPPENING: 
L'art que succeeix. És un tipus d'art conceptual on l'espectador pot participar-hi i on es realitza una acció artística, per part de l'espectador, per part d'un actor o per part de l'artista.

ART D'ACCIÓ:
Art realitzat fora dels museus de forma pública i gratuïta, per a que tothom la vegi. Aquest tipus d'art es caracteritza usualment per buscar una reacció del públic a partir d'una posada en escena d'un fet, en el que l'espectador pot participar-hi o no.

BODY ART:
Ús del cos com a llenç artístic. Aquest pot ser pintat, afegit objectes a sobre, pièrcing o fins i tot modificat per dins de forma permanent. Està lligat a l'art d'acció.

DECOLLAGE: 
Tècnica artística relacionada amb el Nou Realisme Francès que es basava en trencar pòsters de la paret, de forma que es treia material i semblava un collage negatiu.

ASSEMBLATGE:
Tècnica artística que consisteix en la creació d'una escultura a partir de peces no artístiques. Pertanyent al neodadà, aquesta tècnica és una versió "3D" del collage.

SITE SPECIFIC:
Art pensat per a una localització concreta, que no pot ser transportat de cap manera perquè perdria la seva indentitat.

HARD EDGE PAINTING:
Obres amb els contorns de les figures perfilades en negre a partir d'una línia més o menys gruixuda. Propi del Pop Art.

LAND ART:
Art de la terra, moviment artístic que busca fusionar l'art amb la natura, utilitzant materials naturals o en espais naturals.

COLLAGE:
Tècnica artística que consisteix a crear una nova imatge a partir de fotografies, papers i altres materials plans col·locats sobre un suport per crear la composició final.

CONSTRUCTIVISME RUS:
Corrent artístic on la forma molt important, tot el que s'utilitza és útil. També és un moviment general, social, polític, econòmic i s’inspira en idees Karl Marx, qui crítica el capitalisme.

ART ABSTRACTE:
Art que va aparèixer el segle XX i es basa en representar el que sent o veu l'artista sense cap figura. Sorgeix en contra de l'art figuratiu i consisteix en un art molt visual.

DADAISME:
Moviment literari i artístic que volia crear confusió amb els aspectes culturals i la situació social del segle XX. Va ser un moviment que buscà donar un nou significat a l'art. El pare d'aquest moviment va ser Marcel Duchamp.

READY MADE: 
Objecte que ha estat trobat i considerat obra artística a partir d'un artista. Aquests objectes no reben cap (o gairebé cap) canvi per part de l'artista. 

ABSTRACCIÓ LÍRICA:
tècnica d'expressió artística de l'art abstracte que es basa en expressar les seves emocions. Normalment es feia a través de la pintura a l'oli o en l'acuarel·la i va ser creada per Kandinski.

INFORMALISME: 
Tot el conjunt de moviments artístics abstractes nascuts als anys 40, tenint com a element comú la seva arbitrarietat i improvització.

ART BRUT:
Art que ha estat creat per nens o bojos o imitant el seu estil. Representa formes i colors arbitraris, que provenen merament del cap del creador.

ART CINÈTIC:
Moviment artístic que es caracteritza en la creació d'obres que ens generen una sensació de moviment a través d'il·lusions òptiques i formes estranyes.

ART NAIVE:
Art que imita l'estil infantil de totes aquelles persones que no saben pintar(que no han estudiat art. Obres amb detalls, colors molt saturats i perspectives mal fetes.

AUTOMATISME
Procediment artístic que consisteix en començar a pintar sense reflexionar el que s'està fent.

SERIGRAFIA
És un procés que consisteix en l'estampació planogràfica i sense relleu que es realitza mitjançant l'aplicació de pòlvores de color o pintura (estergit) a través d'un teixit poròs, per on la rasqueta fa passar la tinta o la pintura. Andy Warhol va ser l'artista que més va utilitzar i popularitzar aquesta tècnica.

UNDERGROUND
Aquest terme s'aplica a l'art o a l'estil de vida que es considera d'un món paral·lel, diferent, alternatiu i amb característiques que no són pròpies d'una cultura 'normal'.

VERSEMBLANÇA
És la qualitat de resultar creïble un fet o acció. S'usa especialment per designar allò que sembla veritat o lògic en el marc de la ficció, encara que el receptor sigui plenament conscient de la no existència d'allò que està percebent.

CAMP
Tot allò que la càmara ens mostra o vol mostrar-nos, delimitat per l'enquadrament. Tot allò que veiem a la pantalla.

FORA DE CAMP
Tot allò que no ens mostri el camp, delimitat per l'enquadrament, és el fora de camp. Tot i que no es pugui veure, sabem que existeix. De vegades el fora de camp es pot "mostrar", a través del reflex d'un mirall, essent explicat, etc. Alguna cosa que un personatge d'una película no vegi implica que no hi és al seu camp de visió; fora de camp.

ENQUADRAMENT
L'enquadrament és el "tros" de l'escena que la càmara ha seleccionat per mostrar-nos. L'enquadrament delimita el camp i el fora de camp, i té uns límits verticals i horitzontals, i mai pot mostrar-nos "tota" la realitat.

ANGLE D'ENQUADRAMENT
L'angle d'enquadrament és el punt en que col·loquem la càmara respecte l'objecte filmat. Segons el punt on la càmara es situi obtindrem diversos angles d'enquadrament:

-Angle normal: La càmara es troba a l'alçada dels ulls del personatge

-Angle picat: La càmara es troba per sobre del personatge. Això provoca que el personatge sembli petit i indefens o dèbil, tot i que també ens permet observar millor un espai que no podríem veure en un angle normal.
-Angle contrapicat: La càmara se situa per sota de l'objecte. Això provoca que el personatge sembli molt més impressionant o amenaçador del que és.
-Angle zenital: La càmara es troba de forma perpendicular al terra; d'aquesta manera, s'obté una visió totalment aèria dels personatges.

PLA
Segons si l'enquadrament és més obert o tancat, hi podem diferenciar diversos tipus de pla. 

-Pla general: El pla on hi veiem la figura humana sencera i part de l'espai que la envolta. La figura pot ser més gran o més petita, depenent de l'escenari.
-Pla americà: La figura humana apareix a partir dels genolls.
-Pla mig: La figura es mostra de cintura cap amunt.
-Primer pla: Només es veu la cara del personatge, i permet veure bé les expressions facials. 
-Pla detall: Serveix per captar millor un detall de l'escena de manera que l'espectador es fixi en ell i no perdi la informació.

FLASHBACK
 Tècnica que serveix per alterar l'ordre cronològic de la història fent salts enrere i poder representar o narrar una història ja passada. Moltes vegades es representen en blanc i negre, de manera que es facilita la diferenciació.

ESLÒGAN
Frase positiva i usualment enganxosa i original que inventa una empresa per tal de publicitar el seu producte. Aquesta frase sempre intenta descriure el producte en només unes poques paraules.

CHROMA
Tècnica audiovisual que consisteix a col·locar una tela d'un mateix color darrere dels personatges o objectes d'una gravació per tal de ser reemplaçat per un altra imatge o fons a l'hora d'editar. Cap objecte ha de tenir el mateix color que el Chroma, perquè si no a l'hora d'editar també es reemplaça aquest. Usualment són de colors brillants, com el color verd llima.

PLANNER
Persona d'una empresa que s'encarrega de crear estratègies per vendre un cert producte. 

Comentaris

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Com mirem

Història d'una fotografia